Kvalitnou žurnalistikou ku kritickému mysleniu
Projekt je zameraný na rozvoj kritického myslenia študentov a študentiek, zlepšenie analyticko - interpretačných zručností, vyššiu informovanosť o aktuálnom dianí, historických udalostiach či kultúrno-spoločenských fenoménoch, zlepšovanie čitateľskej gramotnosti, budovanie návyku vyhľadávania relevantných zdrojov, kvalitná príprava na občiansky život.
Učitelia jeho prostredníctvom získavajú lepšiu informovanosť o aktuálnom dianí, historických udalostiach či kultúrno-spoločenských fenoménoch. Stúpa efektivita prípravy na vyučovanie a práce na vyučovacej hodine. Okrem toho získavajú prístup k inšpiratívnemu čítaniu s možnosťou ďalšej realizácie v profesnom i súkromnom živote.
AD ASTRA n.o. podporila ročné predplatné Denníka N pre troch vyučujúcich. Mgr. Jozef Šujak, Mgr. Ivana Semančíková Posluchová a PaedDr. Eva Žibrúnová. využívajú prístup k denníku N na skvalitnenie vyučovania pre 400 žiakov Gymnázia.
Vyučujúci predmetov slovenského jazyka a literatúry a dejepisu zaplatením predplatného získali prístup k obsahu Denníka N (web, archív, Denník E). Využívajú ho vo všetkých ročníkoch gymnázia na hodinách jazyka a komunikácie, literatúry a dejepisu.
Predplatné Denníka N využívajú na:
- rozvíjanie kritického myslenia a analyticko - interpretačných zručnosti študentov: Vyučujúci budú priamo prinášať kvalitné texty Denníka N na vyučovaciu hodinu a využívať ich pri výučbe analýzy textu, publicistického štýlu, argumentácie...
- rozširovanie poznatkov študentov o kľúčových historických udalostiach: Vyučujúci využíva obsah denníka N pri výučbe jednotlivých tém na hodinách dejepisu a takto prepája minulosť so súčasným kontextom.
- príprava na občiansky život: Používaním obsahu Denníka N sú študenti vedení k vyhľadávaniu relevantných zdrojov. Vytvárajú si vlastný názor na spoločenské dianie.
- zefektívnenie práce na vyučovacej hodine - digitálny prenos textu/ videa zo stránky Denníka N.
Marek Hajdík, študent 4.C: "Viacerí učitelia využívajú Denník N v našej triede. Ukazujú nám fotografie alebo odkazujú načlánky. Je to pre mňa dôveryhodný zdroj informácií."
Jozef Šujak, učiteľ slovenského jazyka, literatúry a dejepisu: "Využívanie Denníka N na dennej báze považujem už zasamozrejmosť - vo vyučovacom procese, pri vlastnom samoštúdiu či overovaní informácií."
Mgr. Ivana Semančíková Posluchová: "Predplatné Denníka N zabezpečuje neobmedzený prístup k dôveryhodnému spravodajstvu a publicistike. Umožňuje pracovať s materiálmi (text, video, podcast) priamo na vyučovacích hodinách s využitím techniky - takto sme napríklad informovali študentov a študentky o vojne na Ukrajine a o streľbe na Zámockej, čo následne podnietilo otvorené diskusie.
Určite vplývame aj na hodnoty a názorové preferencie študentov a študentiek. Fotografia č.1 dokumentuje názorovú škálu študentov - Politika do školy patrí/ nepatrí, ktorú interpretujem ako väčšinový záujem o veci verejné. Fotografia č. 3 zachytáva skupinové odkazy Marine Ovsyannikovovej, vyjadrenia študentov a študentiek formulované vtejto úlohe tiež vnímam ako obdiv a podporu - čiže žiaci vnímajú hodnotu slobody (slova) a demokracie.
S obsahom Denníka N pracujeme aj po štylistickej a jazykovej stránke. Fotografie č. 4 a 5 priamo dokumentujú prácu s Denníkom N na hodine, a ukážky aktivít, ktoré z neho čerpajú.
Rozvíjanie kritického myslenia je dlhodobá činnosť, veríme, že v nej napredujeme (Študent Peter Kršík získal 3. miesto vceloštátnom kole Olympiády v kritickom myslení ). Samozrejme našou úlohou nie je v kritickom myslení len súťažiť, alepoužívať ho. Preto aj v budúcnosti budeme vyvíjať snahu o školské predplatné Denníka N."